Recept i Proaktify

Laga en hälsosam smakfull helgmiddag och goda vardagsrätter.

Vad blir det för mat idag?

Thaiköttbullar

THAIINSPIRERADE KYCKLINGBULLAR

En ny variant av köttbullar med inspiration av Thailand.

Vegetariskt

Goda grötrecept

Over Night Oats

Over Night Oats

Over Night Oats är gott och smidigt att äta hemma eller ta med till jobbet.

Lunch & Middag

För att få till en hälsosam och bra lunch eller middag så är faktiskt tallriksmodellen helt suverän att utgå ifrån.

Tallriksmodellen kan tyckas gammalmodig och uttjatad, men den funkar faktiskt utmärkt som en vägledning fortfarande. Alla delar av tallriksmodellen är viktiga och inget ska undvikas. En stor del grönsaker, en del kolhydratkällor, en del proteinkällor och för att inte glömma hälsosamt fett vid tillagning av maten.

Är man en individ som inte rör på sig så mycket och kanske även behöver gå ner i vikt så kan man med fördel låta grönsakerna ta en större del av tallriken och minska lite på det andra.

Är man en individ som rör på sig mycket och behöver mer energi så kan man med fördel öka kolhydrater och protein.

Varje individs behov är såklart individuellt, men att ha tallriksmodellen som en vägledning kan underlätta för att få ihop en bra komponerad måltid.

/ Stina Algulin