Att äta mellanmål kan hjälpa dig att få ny energi mellan dina större måltider. Hitta snabbt din favorit bland våra recept och tips nedan.

Vad blir din favorit?

Stina's Granola

Stina's granola

Stina’s granola innehåller både långsamma kolhydrater och hälsosamt fett.

VARFÖR MELLANMÅL?

Mellanmål kan vara jättebra för att hålla en jämnare mättnad/hunger under dagen.

Men mellanmål är inget som är nödvändigt utan även här handlar det om att göra vad som fungerar bäst för en själv. Vissa föredrar att äta tre större mål fördelat under dagen, medan andra föredrar att äta fem-sex mål per dag.

Även här är det viktigaste att se till helheten under dagen och fokusera på att få till en hälsosam helhet.

Om du är en individ som tränar mycket så brukar det vara fördelaktigt med mellanmål inför träning och ett återhämtningsmål efter träning.

Är du är en individ som kämpar med viktnedgång så kan det ibland vara fördelaktig att istället hålla sitt intag till färre gånger per dag, för att vissa upplever ett triggat sug för mer mat när man äter fler gånger.

Det skiljer sig från individ till individ och det gäller att hitta sitt sätt, vad som funkar för var och en! Det finns inga regler som alla ska följa utan det gäller att skapa sina egna rutiner och riktlinjer. 

/ Stina Algulin