Vitaminer & Mineraler

Både vitaminer och mineraler är livsnödvändiga små ämnen som vår kropp behöver för att fungera och må bra. Om vi har brist på ett vitamin eller en mineral så kan det ge olika sjukdomssymptom. Även överdosering av ett vitamin eller en mineral kan vara skadligt för oss.

Vitaminer_mineraler_640x476

Vitaminer: Det finns vattenlösliga och fettlösliga vitaminer. De vattenlösliga är: vitamin C, biotin, pantotensyra, folat, niacin, riboflavin, vitamin B6, vitamin B12 och tiamin. De fettlösliga är: vitamin A, vitamin D, vitamin E och vitamin K.

Alla vitaminer är lika viktiga i rätt mängd för att kroppen ska må bra.

Mineraler: Vi behöver mineraler i små mängder och de är nödvändiga att tillföra via kosten eftersom din kropp inte kan tillverka dem själv. De olika mineralerna är järn, kalcium, fosfor, flour magnesium, natrium, koppar, mangan, molybden, krom, kalium, zink, selen och jod.

Alla mineraler är lika viktiga i sin optimala mängd för att kroppen ska må bra.

Är du en frisk individ, som äter en varierad kost enligt NMR (Nordiska näringsrekommendationerna), utan att du utesluter några livsmedel så brukar dem flesta av oss få i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler.

Att ta ett tillskott av vitaminer eller mineraler är väldigt sällan nödvändigt i det fallet. Om du däremot utesluter livsmedel genom att t.ex. vara vegan kan tillskott behövas.

Solen mellan träd_600x400

Under månaderna oktober-april får de allra flesta som bor i Norden i sig för lite av vitamin D och därför kan ett tillskott av vitamin D vara bra under dessa månader. Annars får vi vitamin D från solen, resten av året, om vi vistas ute i solen.

Om du är osäker på ifall du får i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver så är det bästa att gå till läkaren och be om provtagning. Börja inte experimentera med tillskott utan att ha rådgjort med din läkare innan. Ett för högt intag av ett vitamin eller mineral kan vara skadligt eller så är det bara bortkastade pengar.

Beställ Gå Svårt av Stina Algulin

Stina Algulin

Leg. Dietist