Fett är en viktig källa till energi. Fett i rätt mängd och av rätt kvalitet är avgörande för vår kropps hälsa. Alla människor behöver fett och det behövs för att bygga och reparera celler, tillverka hormoner och för att vi ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E, och K.

Fett innehåller också livsnödvändiga essentiella fettsyror som vi inte kan skapa i kroppen själva, dessa är därför viktiga att vi får i oss via maten. 

Det finns olika sorter av fett och de delas in i: mättat fett, fleromättat fett, enkelomättat fett samt transfett.

Mättat fett finns i mejeriprodukter som smör, grädde, ost, crème fraiche m.m, samt i charkprodukter, kött och kokosolja.

Mättat fett tillsammans med transfett, i en för stor mängd, ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och det är således dessa fetter de allra flesta bör minska intaget av.

Vi bör istället få i oss mer av fleromättat och enkelomättat fett. De viktigaste fleromättade fetterna som är essentiella kallas omega 3 och omega 6, dem är viktiga att vi får i oss via kosten då kroppen inte själv kan bilda dem.

Fleromättat och enkelomättat fett hittar vi bland annat i fet fisk, rapsolja, olivolja, nötter, nötsmör, frön, avokado m.m.

Ditt totala fettintag bör vara ungefär 25-40 E% av ditt totala energiintag. En bra fördelning av fettet bör vara 10-20 E% enkelomättat fett, 5-10 E% fleromättat fett, max 10 E% mättat fett. Minimera ditt intag av transfett så mycket som möjligt.

OBS, dessa rekommendationer gäller för friska individer.

Beställ Gå Svårt av Stina Algulin

Stina Algulin

Leg. Dietist