80/20 - Regeln

Med hjälp av 80/20-REGELN så har vi skapat ett smart regel där du slipper att räkna kalorier och på ett enkelt sätt kan räkna ut din BALANS mellan bra och mindre bra måltider.

I 80/20-REGELN så innebär det att du medvetet gör hälsosamma val vid 80% av dina måltider. Det innebär att du kan göra mindre bra val vid de sista 20% av dina måltider. 

Denna regel kommer självklart inte fungera som du släpper kontrollen helt och äter hur mycket som helst under dessa 20%. Syftet med 80/20-REGELN är att ge dig en smart sätt att tänka för en hälsofrämjande livsstil.

Räkna ut din 80/20-BALANS

Skriv ner hur många måltider du äter varje vecka. Med måltider så räknar jag frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällsmat. Använd en miniräknade och skriv antalet måltider som du sedan multiplicerar med 0,8 dvs. 80%.

Vad fick du för siffra?

Denna siffra är antal måltider som bör vara hälsosamma. Det antal måltider som är kvar till din total är de måltider som kan vara lite mindre bra. 

Skriv upp dessa siffror och se hur du äter under en vecka. Stämmer siffrorna i 80/20-REGELN? 

fullkornsbröd_jordnötsmör_600x600
I exemplet nedan så räknar jag med att du äter 5 gånger varje dag vilket blir 35 måltider/vecka.
 

35 x 80% = 28 st 
 Medvetna måltider

35 x 20% = 7 st 
 Omedvetna måltider 

korvmedbröd-25-peter-secan-600x600
Emil Isaksson grundare av Gå Svårt

Emil Isaksson

Cert. Kostrådgivare