80/20 - Regeln

Med hjälp av 80/20-REGELN så har vi skapat ett smart regel där du slipper att räkna kalorier och på ett enkelt sätt kan räkna ut din BALANS mellan bra och mindre bra måltider.

Vid 80% av dina måltider gör du hälsosamma bra val, och tänker till kring vad du äter. Det innebär att du kan göra mindre bra val vid de sista 20% av dina måltider. 

Regeln innebär inte att du kan släppa kontrollen helt och äta hur mycket som helst vid 20% av dina måltider. Syftet är att ge dig ett smart och enkelt sätt att tänka för en hälsofrämjande livsstil.

80-20 Regeln

Räkna ut din 80/20-BALANS

Skriv ner hur många måltider du äter under en vecka. Med måltider så räknar jag frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällsmat. Använd en miniräknare och skriv antalet måltider som du sedan multiplicerar med 0,8 dvs. 80%.

Vad fick du för siffra?

Denna siffra är antal måltider som bör vara hälsosamma. Det antal måltider som är kvar till din total är de måltider som kan vara mindre bra. 

Skriv upp dessa siffror och se hur du äter under en vecka. Stämmer siffrorna i 80/20-REGELN? 

I exemplet nedan så räknar jag med att du äter 5 gånger varje dag vilket blir 35 måltider/vecka.
 

35 x 80% = 28 st 
 Medvetna måltider

35 x 20% = 7 st 
 Omedvetna måltider 

Emil Isaksson grundare av Gå Svårt

Emil Isaksson

Cert. Kostrådgivare